lørdag 22. juni 2013

Spor på hardt underlag...

Nå følte jeg at det var tid for å prøve på nytt med spor på asfalt/grus... Prøvde tidligere, da Emma var ca 13 uker. Nå var hun 15 uker da jeg prøvde på nytt. I mellomtiden har hun fått søkt etter tennisballer og det er hun blitt råflink på! Hun søkte faktisk i to minutter etter en ball... Så nesemusklene er i bruk omtrent hver dag! Det å søke etter liten fert vil gi dem gode erfaringer ift å søke etter liten fert i spor også!



Jeg prøvde grusspor igjen altså, men syntes ikke det virket som om hun skjønte at det var en fert der nede i grusen...
Så dagen etter bestemte jeg meg for å ta en snarvei innom spor på barnålbunn. I all annen trening legger man det jo opp lett i starten, slik at de lykkes, og så gjør man øvelsen gradvis vanskeligere. Her skulle jeg begynne på asfalt, noe som er noe av det vanskeligste underlaget... Nei, måtte nok tenke "nytt".
Tok hun med på tur og da vi kom opp i barnålskogen i Sørmarka, bandt jeg henne til et tre og gikk ut 5 meter og la så ned noen godbiter. 
Dette skjønte hun med en gang! Durte fint i vei og fant godisen. Gjentok dette tre ganger.

Første spor på barnålbunn:

Andre spor på barnålbunn:

På det tredje sporet mistet jeg lina... ikke så lett å prøve å filme/dokumentere og samtidig administrere lina...
Men hun fulgte sporet ganske nøyaktig og fant slutten, jeg klarte bare ikke filme det, for hun "forsvant" litt fort...

Så gikk jeg tilbake til grusbanen og bandt henne slik at hun så at jeg gikk ut. Da så det slik ut:

Definitivt skjønt noe her ja. La to spor til som også gikk bra! Hurra! Nå har vi (dvs Emma), hatt et gjennombrudd ift å forstå hva jeg vil hun skal gjøre! Flinke Emma, som bare er 3,5 måned :-)

Har trent slik i 3 dager nå, og tredje dagen gikk hun også et rimelig bra asfaltspor! Jeg vil nok måtte jobbe mer med grusspor, og ikke la henne se at jeg går ut! Jeg vil også prøve etpar ganger med å la være å legge ut godbiter i slutten, men heller kaste noen litt store over hodet hennes når hun er på sporet. Godbiter i slutten kan gjøre at de får ferten av dem... vinden snur jo litt som kjent... Og har hun først fått ferten av dem, er det omtrent umulig å gjøre noe annet. Det er ikke så lett som det høres ut, det å skulle kaste godbiter over hodet heller. Både ift timing og det at jeg kaster slik at hun ikke oppdager det... (er det mulig å kaste så dårlig...?). Men jeg skal øve meg, så får jeg det vel til, til slutt! Ikke bare hunden som skal lære noe nytt i år!

Vi trener også på andre timg, bl.a. å hold fast i ulike sammenhenger,
 (at hun kommer mot meg, sitter foran meg, sitter ved siden av meg, at jeg rører på meg ol.) og ulike steder:

Så trøtt blir man av å spore og av å lære :-)

Vi har også hatt avslutning på valpekurset. Da fikk valpene prøve litt gøyale apparater, bl.a. tunneller:
Foto: Arne Aarrestad

Ingen kommentarer: