fredag 28. juni 2013

Overvær og grusspor med Emma

Onsdag var vi på Sviland. Fint vær, varmt og oppholdsvær. Det blåste en fin vind, så jeg bestemte meg for at Emma skulle få trene på overvær inni skogen, og få litt erfaring med at ferten kan "komme og gå", noe den ofte gjør inni en skog der vinden ofte skifter litt retning. Ronny la ut et spor til Isi.

Men da det ble Emma sin tur, var vinden stilnet... Litt var det, men mye mer ustabil enn tidligere. Jeg la ut 3 figuranter, og jeg ville vite hvor de var. Da kan vi gå rundt dem, hvis ikke trekken var stabil, og det er den jo enda mindre nå når den gode vinden som var, ikke var der lengre.

Vi startet oppe ved broen og gikk opp på første haugen. Her håpet jeg hun skulle få ferten av Ronny ganske tidlig, men trekken var snudd, så jeg gikk ned på flaten isteden. Her fikk hun litt fert og jobbet og jobbet, rundt og rundt og fram og tilbake. Til slutt, etter at jeg hadde beveget meg litt, for hun utover i en retning. Det var andre figurant, Stig, hun hadde fått ferten av! Veldig bra jobbing på flaten, lenge, før hun fikk nok "informasjon" og dro avgårde. Der håper jeg hun fikk seg en god erfaring med lite fert/fert som ikke er stabil!

Så gikk vi rundt Ronny og hun fikk ferten av ham i stikk motsatt retning av der vi trodde. men når ferten er der, da er hun ikke i tvil og piler så fort beina bærer henne!

Siste figurant lå nærmere bilene. Hun fikk også her litt fert men ikke nok til at hun klarte å følge den ustabile trekken som kom fra flere retninger. Etter litt mer gåing i rett retning fikk hun på ny ferten av Mona og stakk avgårde - veldig bra - ingen nøling!



Isi fikk gå sporet sitt litt senere. Ca 1 km oppe i storskogen. Vi fant sløyfa og hun la i vei. Det gikk veldig bra, selv med forskjellige terrengskifter. Isi er jo en erfaren og veldig flink sporhund. Ikke ofte hun ikke kommer til slutten. Hun fant 5 av 6 gjenstander og slutt!  

Jeg var også å kikket på de som trente asfalt/grusspor. Vi snakket litt om hvor vanskelig det var å kaste godbiter over hodet på hunden... Og John sa at han brukte klikkeren...  *Klaske meg selv i pannen*... Selvfølgelig!!!! Det hadde jeg helt glemt, den bruker jeg jo ellers, så skjønner ikke at jeg glemte det ifm sporet - TAKK for påminnelsen John!

Jeg måtte jo bare prøve, og la et lite spor på grusveien - og brukte klikkeren til å belønne - så godbit etterpå! Funket mye bedre enn å kaste, så får jeg se hvordan effekten er for Emma nå når jeg klarer å bli mer presis i belønningen. Har jo merket at når jeg kastet godbiter, så har hun innimellom stoppet å spore og snudd seg mot meg... venter hun på kastingen tro? Kanskje jeg må variere litt, både belønne selv (nå med klikk/godbit) og med å legge ut belønningen?

Det gjorde jeg tirsdag, men da ble det liv i måkekolonien her på Gausel... De liker også pølser. Her er den ene av synderne, de andre var fløyet, denne håpet vel på mer:

Her er et spor hun gikk på grusbanen bak husene på mandag.
Dette ser veldig bra ut.Jeg må gjøre slik at sporene mine vises, ellers klarer jeg ikke å belønne riktig.
Ser hun spora mine tro...?


Jeg prøver å få gått grusspor hver dag nå som jeg er hjemme og har fri. Har klart det alle dager denne uken, unntatt torsdag. Så det blir ca 12-16 små spor pr uke. Tror det er viktig med hyppige repetisjoner, da er det størst sjanse for god progresjon/læring!
Jeg har ikke mye erfaring med reine grus/asfaltspor, så jeg gleder meg til Tobias Gustavsson, fra SWDI, kommer hit i oktober! Hører veldig gjerne fra andre som har tips og ideer - bruk kommentarfeltet!

Ingen kommentarer: