søndag 9. juni 2013

Første trening på fjellet, for Emma

Lørdag var vi på Tjørn for å trene! Det var første gang Emma var der. Heldigvis var det oppholdsvær og sol, men litt kald vind.

John og jeg la først ut spor for hverandres gamlinger... 
Emma fikk i alt 3 treningsøkter. Den første var minirundering. Startet med figuranter på 5-7 meter men her kunne de ganske raskt øke avstanden. Det er åpent terreng her. De var vel ute på ca 20-30 meter tror jeg. Nå begynte vi også med at de ikke satt fullt så synlig lengre. De kan huke seg litt sammen. Det ble ikke så mange slag som tidligere, for nå løper hun lengre og det er litt mer ulendt her. Selv om vi fant den "flateste" plassen, bak hytta, er det noen større tuer og sånn her. Men økta gikk veldig flott!




Neste økt var en overværsøkt nede på marka der sauene pleier å gå. Her var det god og ganske stabil vind. Bjørn Erik og Marie gikk ut for å gjemme seg. Emma fikk ferten av en av dem allerede på veien, men jeg kunne ikke slippe henne der, for det var et gjerde immellom...

Der jeg kunne slippe henne, gikk hun raskt i søk og hun løp rundt uti lyngen i flere minutter. Men vinden hadde skiftet litt og hun fikk ikke mer fert fra denne figuranten. Så vi gikk videre og ikke lenge etter ser jeg at hun slår på nytt. Nå løper hun nedover og ikke lenge etterpå har hun funnet Bjørn Erik.


 Så gikk vi opp igjen og inn i terrenget for å finne Marie. Siden vinden hadde snudd, måtte Emma komme inn på henne fra en annen kant enn det vi trodde. Hun gikk over der gjerdet lå nede og løp nedover mot figuranten. Men der nede var ikke gjerdet nede og hun prøvde å komme over gjerdet, det gikk ikke... Marie gikk bort til gjerdet og belønte henne og så fikk vi henne over på rette siden :-)

Så var det lunsj i solsteiken på terrassen, herlig! Etterpå fikk Isi gå sporet som John la ut. Vi fant sløyfa og Isi la i vei oppover fjellsiden. Det gikk så det "kosta" og hun fant alle gjenstander og slutten. Vi visste at en fisker hadde krysset sporet, og det så jeg tydelig på Isi,  hun virret plutselig over den ferske (nye) ferten... men fortsatte så på John sitt spor, som krysset stien fiskeren hadde gått på. Hadde John gått på stien her, hadde jeg fått en utfordring... Jeg hadde ivertfall sjekket nøye om han hadde gått rett over stien, før jeg ev hadde fulgt spor på stien.

Bilder av Isi sitt spor:

Kommer med en gjenstand:
 

Det var varmt i sola, så Isi tok seg et velfortjent bad underveis, 
kjekt når sporlegger går forbi slike avkjølingsdammer.

Fortsetter fint på sporet etter dukkerten:

Vi hadde en liten pause til, etter en gjenstand. Da var det min tur, til å ha et "nødvendig ærend"...


Tredje økta til Emma tar vi ganske seint. Hun har fått lunsj og må slappe av litt. Det ble en ny runderingsøkt som var like bra som forrige gang! Hun løper raskt og småhopper over tuene, skikkelig artig å se på henne. Det ble vel 7-8 slag og figurantene var vel på det meste ute på 30 m.
Jeg ser plutselig at Bjørn Erik løfter opp Emma og går framover.... Det lå en stor hoggorm rett foran dem... UÆÆÆÆ..... Godt han så den og fikk Emma i sikkerhet :-)

Her er et knippe bilder fra valpen til Marie, Jack.
Bjørn Erik er funnet. Det var Jack sitt første overværssøk, Jack var en skikkelig "kosegris":

Her kommer Jack og de:

Ikke galt å være figurant i slike omgivelser, må bare se til at man ikke legger seg på hoggorm...

Jack finner meg:

Ingen kommentarer: