torsdag 31. mai 2012

NRH Pinsesamling 2012

Denne pinsen var det NRH samling på Tjørn. Det startet med et fantastisk flott og varmt vær. Sol fra tidlig morgen til seine kvelden. Helt utrolig - dag etter dag. Kun siste dagen, mandag 2 pinsedag, var det bitte litt "kjøligere", og det var "berre lekkert"!

Planen var i første omgang at alle skulle få delta på øvelse, helt fra nybegynnere uten melding, til A ekvipasjene.
Lørdag og søndag var det øvelser store deler av dagen og etter tilbakemeldingene å dømme var det vellykkede opplegg.

Fredag:
Reiste opp forholdsvis tidlig for å åpne hytta og ikke minst, unngå kø ut fra Sandnes....  Kom opp til Sol fra en nydelig blå himmel.
Isi hadde operert ut ei tann dagen før, så hun fikk ikke tur denne dagen. Kun en liten luftings opp til Merstadvatnet for å bade. Det satte hundene pris på i varmen. Her bader Ficus, Linus og Isi:


Ellers så tutlet hun rundt hytta litt og fikk hilst på alle som etterhvert kom.
En deilig middag på terrassen om kvelden - helt fantastisk!

Lørdag:
Både A - og nybegynner øvelse fra morgenen av. A øvelsen: To fiskere var vekk og John og Bjørn Erik gjorde det realistisk ved å gå ut fredag ettermiddag. A ekvipasjene Sylvelin og Ola, samt "snart A" og tidligere hundefører Paul og Otto, var snart i sving med å prøve å finne spora fra bilene til de to "fiskerne". Det var nok vanskelig i varmen, ser ut til at fert fra spor "forsvinner" raskere når det er varmt/sol/tørt terreng.
Ettrerhvert gikk de over til teigsøk og begge ble funnet, selv om de gjorde sitt beste for å unngå det...

Nybegynnerøvelsen ble også igangsatt kl 09. Og 4 figuranter gikk ut og like etter fikk 4 nybegynnere utdelt sine oppgaver. Etterpå byttet vi. De var flinke alle sammen - veldig bra, dette lover bra for rekrutteringen!

Og jeg hadde god hjelp av Ghita til å være med å planlegge og igangsette. Hadde ikke vært så greit ellers, å iverksette to sett øvelser på samme tid.
Ghita gikk også ut et spor til Isi og meg.

Da vi satt på terrassen og hadde lunsj, kom også Hugo trillende. Kjekt med besøk av "gamle" NRHère. Jeg hadde øvelsessambandet på og vi brukte kanal 5... Det var nemlig en overaskelse på gang.
Plutselig ble det "liv" på kanalen og vi hørte tydelig folk i Seakingen snakke med noen...
Hugo reagerte momentant og sa ganske tydelig fra om at nå måtte vi ivertfall ikke bruke den kanalen mer... Det han ikke visste, var at jeg visste godt hva Seakingen holdt på med... De skulle hente de to "fiskerne" og deretter lande like ovenfor hytta!  Da helikopteret nærmet seg og begynte å kretse over hytta, tror jeg de fleste skjønte at de skulle til oss :-)
Alle hundene, som ikke hadde vært inne tidligere, skulle få tilvenning - dvs inn og ut av helikopteret. Først når alt var avslått, så med motor igang og til slutt med både motor og rotor... De litt mer erfarne skulle få heises opp og få seg en flytur.



Inn for landing like bak hytta:

Litt sikkerhetsinfo må til først:

GJESP.... Isi lar seg ikke affisere av at Seakingen lander like bak...
Foto: Beate Eikemo

Da alle hadde fått tilvenning mens helikopteret var stille, kom telefonen vi håpet ikke skulle komme... Dermed måtte Seakingen returnere til Sola for standby ift en mulig gasslekkasje i nordsjøen.

Isi fikk da gjort litt hun også. 
Da sporet var blitt ca 4 timer, gikk vi for å ta det. Ghita hadde en sløyfe i starten. Isi fant sporet og vi startet oppstigingen mot Nonsfjellet... og det ble en varm affære, for både Isi og meg... Vi stoppet ved hver liten vannpytt og heldigvis hadde Ghita gått forbi det lille vannet der oppe.
Ghita hadde ikke lagt ut gjenstander, for Isi skal ikke ha noe i munnen nå da hun fremdeles har stinga der... Og det er noe verre å gå spor og ikke få bekreftelse på at man er på rett vei... Men så lenge hun drar i lina er alt vel, da er det spor!

Isi ble etterhvert veldig varm og begynte å legge seg ned... Jeg så etter myr/vannhull og ganske mye lengre ned så jeg ei myr. Jeg avbrøt sporet og gikk ned dit. Isi lå i myrhullet en stund. Det var her steikende sol og ca 26 grader i skyggen (så jeg ved hytta). Her er åpent og ikke skygge. Jeg ville alikevel fortsette, men orket ikke tanken på å gå opp igjen. Tenkte at vi nok ville finne sporet hvis vi lette litt på nedsiden av fjellet. Og etter litt leiting slo tydelig Isi på spor. Hun var sliten og varm, men da sporet kom, satte hun opp tempoet. Det var bare et problem... det gikk oppover mot fjellet igjen. Jeg markerte stedet på gpsèn for det ante meg at dette kunne være bakspor. Men valgte å følge på et stykke og se hva som skjedde. Joda, etterhvert skjønte jeg at det var bakspor. Heldigvis var det lett å finne stedet der hun fant sporet, pga gps punktet. Og der fant Isi rett vei og fulgte sporet rett til slutten :-)

Puuhhh... det var knallvarmt og slitsomt i varmen...
Takk og pris for denne lille dammen:

Sporlogg. Ghitas er turkis og min er gul:
Vi gikk 1,5 km og Ghita 1,2


Tror ikke jeg gjorde mer lørdagen. Vi var begge utslått i varmen og Isi gikk på smertestillende. Best å ta det litt rolig, dessuten brukte vi en times tid på sporet til Ghita!

Lørdagskvelden var det sommerfest og grilling stod på programmet. John og Bjørn Erik disket opp med STORE svinefileèr og kalv fra Sven Magnus. Mmmmm... det var bare herlig! Og vi satt ute til langt på natt, det var varmt og godt!



Kokkene i sving med "sleiva"...



Kjekke damer, Fra venstre Sonja, Bodil og Ghita:


Søndag: 
Denne dagen fikk Isi etpar overværssøk. Det var fremdeles varmt, veldig varmt å jobbe. Siden hun også gikk på smertestillende, tok jeg det litt rolig. Det var ikke lange søk og vi gikk i ca 15 minutt før begge var funnet. Hun gikk rett i lek, siden hun ikke får bruke bringkobbelet heller.

På slutten av dagen fikk Isi et parallelspor med Paul og Otto. Ola gikk det ut og etter noen timer gikk vi det. Det gikk strøkent. Det var ikke fullt så varmt nå, for kl var litt over 18.00.

I 19 tiden gikk Ghita ut et spor til meg, som skulle gåes mandagen. Etterpå var det en deilig middag, som vi faktisk spiste inne... Det var litt godt å være innendørs etter all sola og varmen tidligere. Det ble en tidlig kveld.

Mandag:
Jeg startet med å gå sporet som Ghita la ut kvelden før. Det hadde nå ligget i 15 timer. med tanke på at alle A hundene sleit med å finne John og Bjørn Eriks spor etter ca samme tidsforskjell, så visste jeg ikke hvor mye sola og varmen ville skape vanskeligheter. Det var riktignok blitt litt kjøligere i lufta, men sola var oppe og det var knusktørt i terrenget. Sporet var ca 200 m.

Sporlogg: 


Her har Isi akuratt funnet sporet:

Og her finner hun slutten:


Litt senere går vi et spor som Ghita la fra morgenen. Det skulle være helt ukjent, jeg ville heller ikke denne gang, vite lengde eller annet.
Vi startet med et 300 m langt oppsøk langs vei. Plutselig ser jeg slutten like ovenfor der Isi går... Hun har ikke ferten av den, for vinden står motsatt vei, heldigvis...
Da vi kommer til der sløyfa henger slår Isi momentant og durer i vei oppover. Skulle ikke tro Ghita hadde vondt i et kne (operert faktisk)... Hun er en friskus!

Vi går og går, heller ikke nå noen gjenstander. Ghita la ut noen godbitdepoer, men jeg ser ikke om Isi spiser noe...for det går for fort (spisingen altså...).
Vi kommer til hytta, går rundt den og der sirkler Isi litt. Hun finner sporet og jeg går etter. Hun slippes og søker ganske ofte med løs line. Oftere og oftere gjør jeg dette. Synes vi får en bedre sporgåing når jeg ikke trenger å "henge" i lina hele tiden. Hun finner slutten og da har vi gått ca 1 km spor. Det ble jo ikke så gammelt siden vi skulle hjem, tror det var ca 3 timer gammelt.

Her er sporloggen:

En liten film til:


Flere bilder i mitt webalbum.


Ingen kommentarer: